Bibliografie

Specializovaná bibliografie prací českých autorů pojednávajících o loutnových nástrojích a jejich repertoáru jako hlavním tématu (řazeno chronologicky 1922-2015).

·         Nettl, Paul: Zur Geschichte des Konzertwesens in Prag. ZfMW 1922, s. 157

Nettl, Paul: Zur Geschichte des Konzertwesens in Prag. In: Beiträge zur böhmischen und mährischen Musikgeschichte. Brno 1927

·         Urban, Štěpán: O kytaře. Dějiny, vývoj a význam nástroje. Praha 1945

·         Buchner, Alexander: Loutna Hanse Freye v Poděbradském museu. In: ČNM, CXXI, 1952, s.134.

·         Pohanka, Jaroslav: O nejstarších českých skladbách pro loutnu. In: HRo 8, 1955, č. 5, s. 245.

·         Pohanka, Jaroslav: Loutnové tabulatury z rajhradského kláštera. In: ČMM 40, 1955, Vědy společenské, s. 193 - 213.

·         Pohanka, Jaroslav: Jan Antonín Losy – Pièces de Guitare, úvod k edici, Praha 1958.

·         Vogl, Emil: Zur Biographie Losys (1650-1721). In: Die Musikforschung XIV, 1961, s. 189-192;

·         Pohanka, Jaroslav: Loutna a její podíl na vývoji instrumentální hudby v Čechách. Brno 1964 In: Študent, Miloslav (ed.): Loutna v českých zemích od prvopočátků do 18. století  In Cordis o.s. edice -in memoriam-, Svatý Jan pod Skalou 2006.

·         Vogl, Emil: Aureus Dix und Antoni Eckstein - Zwei Prager Lautenisten. In: Die Musikforschung XVII, No.1 (1964), s. 41-45;

·         Vogl, Emil: Loutnová hudba v Čechách. In: Časopis Národního Musea, ročník CXXXlII, No.1 (1964), s. 11-19;

·         Tichota, Jiří: Vzácný hudební dokument z počátku XVIII. stol. In: Polabí, č. 5-6, 1964, s.73-76.

·         Tichota, Jiří: Loutnové tabulatury na území ČSSR. Praha 1965 (Magisterská diplomová práce, UHV FF KU 1965)

·         Tichota, Jiří: Tabulatury pro loutnu a příbuzné nástroje na území ČSSR.In: Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et historica, 2, 1965, s. 139 - 149.

·         Váňa, Ferdinand: Dixovy skadby z rajhradského rukopisu, in: Sborník prací Pedagogického institutu v Gottwaldově IV, Praha 1965, s. 161-177.

·         Váňa, Ferdinand: Notační principy loutnových památek v českých zemích (diss. Brno 1965).

·         Vogl, Emil: Lautenisten der böhmischen Spätrenaissance. In: Mf 18, 1965, č. 3, s. 281 - 296.

·         Buchner, Alexander: Hudoucí andělé na Karlštejně. Praha 1967

·         Tichota, Jiří: Deutsche Lieder in Prager Lautentabulaturen des beginnenden 17. Jahrhunderts. In: MM 20, 1967, s. 63 - 99.

·         Vogl, Emil: Ze životopisů čtyř českých loutnistů. In: Zprávy Bertramky. č.51, Praha 1967, s. 1-9;

·         Vogl, Emil: Páter Ivan Jelínek (1683-1759) - poslední český loutnista. In: Hudební Věda ročník IV, č.4 Praha 1967, s. 693-696;

·         Tichota, Jiří: Intabulace písní a vokálních skladeb v pražských loutnových tabulaturách z počátku 17. století. Praha 1968 (doktorská dis. UHV FF UK 1968).

·         Tichota, Jiří: Loutnová tabulatura psaná Mikulášem Šmalem z Lebendorfu. In: Cimelia Bohemica VIII, Praha 1969

·         Vogl, Emil: Der Lautenist P. Ivan Jelinek: Das Ende der böhmischen Lautenkunst. In: Die Musikforschung. XXII, č. 1, 1969, s. 53-56.

·         Tichota, Jiří: Die Aria tempore adventus producenda und einige Zusammenhänge. In: MM 21 - 23, 1970, s. 153 - 170.

·         Vogl, Emil: Eine Kirchenmusik mit Lautenbegleitung in Böhmen. In: HV 9, 1972, č. 1, s. 42 - 48.

·         Tichota, Jiří: Intabulationen und tschechischer Gemeinschaftsgesang an der Wende des 16. Jahrhunderts. In: Colloquium Musica Bohemica et Europaea Brno 1970, Brno 1972, s. 63 - 69.

·         Tichota, Jiří: Francouzská loutnová hudba v Čechách In: MM 25 - 26, 1973, s. 7 - 77. Praha 1973.

·         Váňa, Ferdinand: Nástin historického vývoje loutnové hry. In: Sborník prací pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, Hudební výchova 1, P 1973, s. 109 - 128.

·         Vogl, Emil: Jak hrát na loutnu. In:Hudební nástroje, rok 1973. s. 10-11.

·         Vogl, Emil: Die Angelika und ihre Musik. Hudební věda ročníkXI, č.4 (1974) s. 356-371.

·         Richtr, Antonín: Komorní loutnová tvorba Karla Kohouta. Brno 1974 (Mag. dipl., FF MU 1974).

·         Vogl, Emil: Pražský loutnový sborník Brnarda Zwixtmeyera. Časopis Národního Musea, ročník CXLIV, č. 1-2 (1975), s. 25-29.

·         Vogl, Emil: Loutnisté českého baroka. Praha 1975. In: Študent, Miloslav (ed.): Loutna v českých zemích od prvopočátků do 18. století. In Cordis o.s. edice -in memoriam-, Svatý Jan pod Skalou 2006.

·         Hladký, Emil: Kytarová tabulatura Nicolase Derosiera. (mgr dipl UHV FF KU) Praha 1976.

·         Váňa, Ferdinand: Notační principy loutnových památek v českých zemích. In: Sborník prací pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, Hudební výchova 2, P 1978, s. 57 - 182.

·         Vogl, Emil: Johann Anton Losy: Lutenist of Prague. In: Journal of the Lute Society of America. Ročník XIII (1980), s. 58-86.

·         Vogl, Emil: The Lute Music of Johann Anton Losy. In:Journal of the Lute Society of America. Ročník XIV (1981), s. 5-58.

·         Tichota, Jiří: By loutna mluvit uměla ... . In: Hudební rozhledy XXXV, 1982, č. 3, str. 139-141.

·         Tichota, Jiří: Bohemika a český repertoár v tabulaturách pro renesanční loutnu In: MM 31, 1984, s. 143 - 225.

·         Tichota, Jiří: Problémes d´édition des Tablatures de rédaction défecteuse. In: Le Luth et sa Musique II., Tours 1984, s. 43-58.

·         Dvořák, Pavel: Analýza loutnové památky z Veselí nad Moravou. Magisterská diplomová práce. KHV PdF UPOL. 1985.

      Barančicová, Svatava: Vídeňská inspirace v tvorbě českých loutnistů 17. – 18. století. (mgr dipl UHV FF KU) Praha 1987.

·         Matoušek, Lukáš: Loutna a kvinterna. In: Zpravodaj společnosti pro starou hudbu 4/1987, Praha

·         Študent, Miloslav: "Na loutnu hráti se učím ..." (Poznámky k hudebnosti šlechtického rodu Hofmannů z Grünbühelu na přelomu 16. a 17. století). In.: Opus Musicum 1990/4, p. 107 - 117.

·         Taufer, Jiří: Loutnová hudba českých autorů vyšlá v úpravě pro kytaru u nás. (mgr dipl KHV PdF UPOL) Olomouc 1990

·         Čepelák, Jiří: Renesanční a barokní loutna a její proměny. In: OM 25, 1993, č. 2, s. 43 - 48.

·         Čepelák, Jiří: Loutna - vývoj a proměna nástroje v 17. a 18. století. In: OM 25, 1993, č. 5 - 6, s. 160 - 163.

·         Čepelák, Jiří: Loutna III. Pojmenování různých typů louten (OM 26, 1994, č. 1, s. 16 - 21).

·         Študent, Miloslav: Die Lauteninstrumente im kirchlichen Milieu in Mähren im 17. Jahrhundert, in: Musik des 17. Jahrhunderts und Pavel Vejvanovský. Brno 1994, p. 201 - 204.

·         Študent, Miloslav: Delle "Imperfettioni" della stampa musicale cca. 1600. neboli O "nedokonalostech" hudebního tisku cca. 1600. Diplomová práce. pp. 98, Brno 1995

·         Študent, Miloslav: Il Secondo libro Pietra Paola Meliiho. 1. část. In: Opus Musicum 1995/1, p.22 - 27.

·         Študent, Miloslav: Druhá kniha Pietra Paola Meliiho. 2. část. In: Opus Musicum 1995/6, p.254 - 262.

·         Čepelák, Jiří: Lutes in the Lobkowicz Collection, Nelahozeves Castle, Bohemia. In: Journal of the Lute Society of America, Vol. XXXII, 1999, s. 67-97.

·         Kapsa, Václav; Mádl, Claire: Weiss, the Hartigs and the Prague Mysic Academy: Research into the „profound silence“ Left by a „pope of music“. In: Journal of the Lute Society of America, Vol. XXXIII, 2000, s. 47-86.

·         Mádl, Claire: Johann Christian Anthoni von Adlersfeld: The original Owner of the Weiss London Manuscript. In: Journal of the Lute Society of America, Vol. XXXIII, 2000, s. 33-46.

Pavelková, Tereza: Passamezza a saltarella v loutnovém sborníku Bohuslava Striala z Pomnouše. seminární práce, Praha 2000, 41 s. textu, 43 s. edic, sign. S – 1042.

·         Pavelková Tereza: Loutnový sborník Bohuslava Strialla z Pomnouše. In: Miscellanea z výročních konferencí 1999 a 2000, Česká společnost pro hudební vědu, Praha 2001, s.20–27

·         Celhoffer, Martin: Podoby klasické loutny. Oborová práce FF MU Brno, 2002.

Mužík, Pavel: Michelangelo Galilei v loutnovém sborníku NM MČH IV G 18, seminární práce, Praha 2002, 35 s. textu, 39 s. edic, sign. S – 1089.

·         Študent, Miloslav: Ex Musicae Testudinis. Loutnová knihovna Dr. Emila Vogla. In: Národní knihovna. Knihovnická revue 2002, pp. 110-111.

·         Celhoffer, Martin: Loutna – její podoby a historie I. In: Kytara, září 2003, s. 7-8. Ostrava 2003.

·         Celhoffer, Martin: Loutna – její podoby a historie II. In: Kytara, prosinec 2003, s. 8-9. Ostrava 2003.

·         Mádl, Martin; Zelenková, Petra: The celebration of the Losy of Losinthal family on the thesis print from 1667. In: Journal of the Lute Society of America, Vol. XXXVI, 2003, s. 49-86.

·         Mádl, Martin; Zelenková, Petra: The destruction of Piuro and the rise of the Losy of Losinthal family on the thesis broadscheet after Johann Fridrich Hess of Hesice form 1667 / Zkáza Piura a vzestup Losyů z Losinthalu na univerzitní tezi podle Jana Bedřicha Hesse z Hesic z roku 1667. In: Bulletin of the National Gallery in Prague XII–XIII, 2003, s. 6–24, 110–123.

·         Celhoffer, Martin: Loutna – její podoby a historie III. In: Kytara březen 2004, s. 6-8. Ostrava 2004.

·         Celhoffer, Martin: Loutna – její podoby a historie IV. In: Kytara červen 2004, s. 8-9. Ostrava 2004.

·         Daněk, Petr: Tisky vokální polyfonie, rané monodie, hudební teorie a tabulatur v Čechách. (phd diss UHV FF UK) Praha 2005

·         Macek, Jindřich: Výuka hry na loutnu dnes s přihlédnutím k historickým praktikám - učební osnovy pro základní umělecké školy. Bc DP, ASH UHV FFMU Brno 2005.

·         Krejčí, Igor: Kytara v českých zemích. (mgr dipl UHV MU), Brno 2006

·         Študent, Miloslav (ed.): Loutna v českých zemích od prvopočátků do 18. století - Pohanka, Jaroslav: Loutna a její podíl na vývoji instrumentální hudby v Čechách (1964); Vogl, Emil: Loutnisté českého baroka (1975). In Cordis o.s. edice -in memoriam-, Svatý Jan pod Skalou 2006.

·         Slezáková, Anna: Josef Kohout; Trio pour le Clavecin, la Harpe ou le Luth avec accompagnement d un violon et la basse. Bc. DP, UHV FFMU Brno 2007.

·         Tichota, Jiří: Tabulatury jako prameny starší instrumentální hudby (Prameny živé hudby III.). In: Hudební rozhledy 2007/3, s. 46-48.

·         Kubát, Marek: První původní anglická loutnová škola The Schoole of Musicke, Londýn 1603. Bc DP, ASH UHV FFMU Brno 2008.

·         Celhoffer, Martin: Giovanni Girolamo Kapsperger: Passaggi diversi sú le note per sonare sopra la parte. In: Acta.musicologica.cz 1/2009, Brno 2009 (on line: http://acta.musicologica.cz/09-01/0901s01.pdf)

·         Študent, Miloslav: Kníže loutnistů – Jan Antonín Losy (Zapomenutí mistři starší české hudby). In: Harmonie 2009/10, s. 30-32.

·         Tichota, Jiří: Messrs. Schmidt, Marichal, Faber, Marescalco, and Count J. A. Losy. In: Littera scripta manet – In honorem Jaromír Černý. Praha 2009

·         Skoček, Jiří: Ornamentika loutnové hry dle učebnice Miss Mary Burwellové. Bc DP, ASH UHV FFMU Brno 2010.

·         Černý, Milan: Pětisborová kytara v italské rané monodii a její podíl na vývoji bassa continua. Bc DP, ASH UHV FFMU Brno 2011.

·         Ibrahimová, Marta: Propojení textu a hudby v písňové tvorbě Johna Dowlanda. Bc. DP, ASH UHV FFMU Brno 2011.

·         Mutina, Tomáš: Anglická loutnová škola Williama Barleye A new Booke of Tabliture, Londýn 1596. Bc DP, ASH UHV FFMU Brno 2011.

·         Bláha, Vladislav: Dějiny kytary s přihlédnutím k literatuře nástroje. JAMU Brno 2012

·         Kalesnikovich, Ivan: Loutnisté na území dnešního Běloruska v období Litevského velkoknížectví a Königsbergský rukopis. Bc. DP, ASH UHV FFMU Brno 2012.

·         Mužík, Pavel: Anglická hudba v loutnových tabulaturách na území České republiky. In: Clavibus unitis 1 (2012, s. 106-115. Praha 2012.

·         Študent, Miloslav: Taková normální loutnová rodinka. In: Hudební rozhledy 2/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav:  “...a to byl počátek teorby.” In: Hudební rozhledy 3/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav: Kterak starou loutnu novým kouskům naučiti. In: Hudební rozhledy 4/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav: Když je třináctka šťastnou volbou. In: Hudební rozhledy 5/2013, s. 58-59.

·         Čepelák, Jiří; Študent, Miloslav: Laux Maler – Stradivari loutny? In: Hudební rozhledy 6/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav: Tabulatura – okno do loutnistovy mysli. In: Hudební rozhledy 7/2013, s. 58-59.

·         Čepelák, Jiří: Loutnaři 16.–18. století. In: Hudební rozhledy 8/2013, s. 58-59.

·         Čepelák, Jiří: Dvě obskurní kapitoly z historie loutny aneb loutny s otazníky. In: Hudební rozhledy 9/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav: Obrana německé loutnové tabulatury. In: Hudební rozhledy 10/2013, s. 58-59.

·         Čepelák, Jiří; Študent, Miloslav: Thomas Edlinger – loutnař a houslař v Praze. In: Hudební rozhledy 11/2013, s. 58-59.

·         Študent, Miloslav: Od jedenácti k pěti – mandora a galizona. In: Hudební rozhledy 12/2013, s. 58-59.

Duspiva, Milan: Teorba a její úloha v Itálii v první polovině 17. století. Bc. DP, ASH UHV FFMU Brno 2014.

Študent, Miloslav: Loutnista ladí pořád, loutna nikdy? In: Hudební rozhledy 1/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Ztrhané strúny zvuk. In: Hudební rozhledy 2/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Testudo curas – Loutna uzdravuje. In: Hudební rozhledy 3/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Hravá trojice – Piccinini, Kapsperger a Castaldi. In: Hudební rozhledy 4/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Královský doprovod – v otázkách a odpovědích. In: Hudební rozhledy 5/2014, s. 58-59.

Čepelák, Jiří; Študent, Miloslav: Loutna Karla IV. In: Hudební rozhledy 6/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Loutna v tajných službách. In: Hudební rozhledy 7/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Loutnowiczova vášeň. In: Hudební rozhledy 8/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Hrabě Questenberg skladatelem? In: Hudební rozhledy 9/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Loutna v něžných rukou. In: Hudební rozhledy 10/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Naučení, jak se má na loutnu učiti hráti … In: Hudební rozhledy 11/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Tajemství falešné identity. In: Hudební rozhledy 12/2014, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Otec loutny - Jan Antonín Losy. In: Hudební rozhledy 1/2015, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Božský Francesco a velká italská loutnová revoluce. In: Hudební rozhledy 2/2015, s. 58-59.

Študent, Miloslav: Per sua Eccelenza Signor Conte Wrtbij. In: Hudební rozhledy 3/2015, pp. 58-59.

Čepelák, Jiří: V loutnařovi dílně. In: Hudební rozhledy 4/2015, pp. 58-59. 

Študent, Miloslav: Za klášterní zdí. In: Hudební rozhledy 5/2015, pp. 58-59.

Študent, Miloslav: Akademik ze mlejna – Jiří Vojtěch Kalivoda. In: Hudební rozhledy 6/2015, pp. 58-59.

Študent, Miloslav: Před Alpami, za Alpami loutna ještě hrá. In: Hudební rozhledy 7/2015, pp. 58-59.

Študent, Miloslav: Zur Biographie Kalivodas. In: Das Kalivoda-Manuskript D-Fschneider Ms 33. Herausgegeben von Matthias O. Schneider Mit Beiträgen von Miloslav Študent, Mathias Rösel und Joachim Lüdtke Und einem Incipit-Verzeichnis von Markus Lutz. Deutsche Lautengesellschaft 2015. ISBN 978-3-934069-06-0

Študent, Miloslav: Zlaté časy anglické loutny. In: Hudební rozhledy 8/2015, pp. 58-59.

Čepelák, Jiří: Monument hudby Thomase Mace. In: Hudební rozhledy 9/2015, pp. 58-59.

Študent, Miloslav: Loutnisté Krále Slunce. In: Hudební rozhledy 10/2015, pp. 58-59.

Študent, Miloslav: Silvius Leopold Weiss – Bach loutny. In: Hudební rozhledy 11/2015, pp. 58-59. 

Študent, Miloslav: Loutna česká. In: Hudební rozhledy 12/2015, pp. 58-59.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.